Informationer til hjemmet

Her på siden kan du læse mere om Helsted Børnehus' fokusområder og andre aktuelle og praktiske informationer til hjemmet.

Først på måneden sender vi en mail med nyhedsbreve og månedskalenderen for både børnehave og vuggestue.

Ved hver stue er der en informationstavle. Det er vigtigt, at I læser disse tavler, da det er her, vi skriver informationer om de kommende dage.

Helsted Børnehus har også en fælles tavle, som hænger ved døren, når man kommer ind i institutionen. På denne tavle er der bl.a. informationer fra kommunen samt informationer om sygdomstilfælde i institutionen.

Her på siden kan du læse mere om Helsted Børnehus' fokusområder og andre aktuelle og praktiske informationer til hjemmet.

I Helsted Børnehus bliver der serveret et sundt og nærende måltid til alle børn.

Alt maden laves i børnehusets egen køkken.

Det prioriteres, at børnene tilbydes en varieret kost.

Der laves madplan hver uge som kan ses på informationstavlerne og AULA i både børnehave og vuggestue.

Syge børn

Når børn bliver syge er det ikke hensigtsmæssigt, at de skal være i deres dagtilbud. Dels kan de smitte, så flere bliver syge og dels af hensyn til deres egen tryghed og velbefindende.

Der kan være forskellige opfattelser af, hvornår et sygt barn må komme i dagtilbud igen.

Sundhedsstyrelsen har udgivet en vejledning om smitsomme sygdomme hos børn. Vejledningen informerer om de bestemmelser, der gælder for børn i skoler og daginstitutioner, når der optræder smitsomme sygdomme.

Vejledningen omfatter alt fra hepatitis, influenza og kighoste til børneorm, mellemørebetændelse og lus.

Hvis dit barn er syg og ikke kan komme i daginstitution vil vi gerne at I ringer eller mailer på TABULEX for at melde jeres barn syg.

Medicin 

I Helsted Børnehus gives der kun medicin når det forligger en lægeerklæring.

I Helsted Børnehus har vi særligt fokus på bevægelse og udeliv.

Vi tilstræber, at børn og voksne får naturoplevelser på eller uden for legepladsen.

De sidste 15 år har vi modtaget det grønne flag, som er friluftrådets mærkning og anerkendelse af, at vi i særlig høj grad har fokus på udeliv. Vil I vide mere om de grønne spirer, kan I klikke her og læse mere. I den forbindelse har vi arbejdet målrettet med forskellige naturemner så som "fra jord til bord, det hører ikke til i naturen, vand - herunder fiskeri, insekter - herunder edderkopper, fugle- herunder fasanopdræt, læringsværksteder, blomster, klima i børnehøjde mv.

ICDP er et internationalt forebyggelsesprogram, der er udarbejdet af to norske psykologiprofessorer Henning Rye og Karsten Hundeide.

Tanken bag ICDP er ønsket om at udvikle kommunikationen samt relationen mellem barn og voksen. Her er fokus på tre forskellige dialogformer; Den følelsesmæssige, den meningsskabende/ udvidende og den regulerende dialog.

På baggrund af de tre dialogformer er der udfærdiget 8 samspilstemaer, som gør det muligt for den voksne at blive bevidst om, hvilken indvirkning samspillet og dialogen barn/voksen imellem har for det enkelte barn.

I Helsted Børnehus praktiseres samspilstemaerne i hverdagen på følgende måde:

  • Vi tager imod hvert enkelt barn med et ”godmorgen”, et smil, et knus osv.
  • Vi taler om det der rører sig i barnets hverdag og hvad der optager dem lige nu.
  • Vi ser det enkelte barn som værende unikt, og anerkender det for det, som det magter.
  • Vi vælger temaer til aktiviteter som tager udgangspunkt i børnenes interesser og deres forskellige udviklingstrin.
  • Vi sætter grænser for børnene, og hjælper dem med at indgå i sociale fællesskaber på en positiv måde.

Yderligere arbejder vi med videoklip som et redskab til at kunne reflektere over egne handlemåder og modtage kollega-feedback.

I Randers kommune er der fokus på børns fællesskaber, og derfor arbejder vi med inklusion som en særlig indsats i alle institutioner i Randers Kommune.

Inklusion er, når alle børn oplever sig anerkendte, aktive og værdifulde deltagere i det lærende fællesskab ved, at der bevidst bliver arbejdet inkluderende i forhold til planlægningen i hverdagen.

Børn er inkluderet, når de oplever sig værdifulde deltagere i det lærende fællesskab, hvor de trives, har positive sociale relationer til jævnaldrende og til voksne, og hvor de udvikler sig optimalt i forhold til egne potentialer på det personlige, sociale og færdighedsmæssige område.

I Helsted børnehus arbejder vi løbende med inklusion, da det at være inkluderet giver hvert enkelt barn en god, udviklende og lærende hverdag. Vores børn skal føle sig set af voksne og andre børn, opleve tryghed og have mulighed for at udvikle gode kammeratskaber og være en del af fællesskabet, uanset forudsætninger og baggrund. Det skal være muligt for alle børn også for de børn som befinder sig i en udsat position og måske er i fare for, at glide ud af fællesskabet. At arbejde med inklusion er en effektiv måde at skabe glæde, udvikling og god trivsel hos børn.

Vi har i Helsted børnehus igangsat følgende:

  • Sociogrammer: Har hvert barn relationer til et eller flere børn?
  • Mentorordning: Ældre børn hjælper nye børn godt i gang.
  • Barn voksen relationer: Har hvert barn relationer til mindst en voksen.