Uddannelsesplan for 3. praktik - Dagtilbudspædagogik

Område: Samarbejde og udvikling

Området retter sig mod systematisk og videns baseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis.

Kompetencemål

Den studerende skal målrettet kunne tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere aktiviteter og læreprocesser, der støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. I den forbindelse skal den studerende på et fagligt grundlag kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

  1. samfundsmæssige og institutionelle problemstillinger forbundet med pædagogisk arbejde i dagtilbud
  2. leg, bevægelse, natur- og kulturoplevelser, digitale medier samt skabende aktiviteters betydning for 0-5 åriges dannelse, trivsel, læring og udvikling
  3. forandringsprocesser og innovation
  4. inddragelse af børn og forældres perspektiv i udviklings- og forandringsprocesser
  5. didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering
  6. førstehjælp.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

  1. identificere, analysere og vurdere samfundsmæssige rammer og institutionskulturens betydning for samarbejde, pædagogisk udvikling og kvalitet
  2. udvikle det fysiske, psykiske, sociale og æstetiske børnemiljø
  3. bidrage til udvikling af pædagogisk praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag
  4. inddrage børn og forældres ideer og kreativitet som en del af pædagogiske udviklings- og forandringsprocesser
  5. sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis
  6. udføre grundlæggende førstehjælp.

Læring via den pædagogiske praksis og vejledning

Videns- og færdighedsmål 1

I Helsted børnehus er de pædagogiske læreplanstemaer et vigtigt omdrejningspunkt i vores dagligdag. Vi forventer at den studerende sætter sig ind i vores pædagogiske læreplanstemaer og øver sig i arbejder ud fra dem i hverdagen. Den studerende skal indsamle viden om børnegruppen bl.a. via læsning af litteratur og iagttagelser. Den studerende skal i praktikken opnå viden om institutionens samfundsmæssige betydning. Dette opnås via dialog med det pædagogiske personale.

Videns- og færdighedsmål 2

I Helsted Børnehus arbejder vi aktivt med de pædagogiske læreplanstemaer i dagligdagen. Den studerende har mulighed for at tilrettelægge aktiviteter der bygges omkring de pædagogiske læreplanstemaer. Vi har motorikrum i kælderen, en stor legepladsen med mulighed for mange forskellige fysiske udfoldelser og Helsted Børnehus ligger i et naturskønt område tæt på skov og sø/åer. I dagligdagen har børnene mulighed for at udfolde sig kreativ med forskellige kreative materialer. Vi understøtter den studerendes læring ved at stille disse rammer til rådighed.

Videns- og færdighedsmål 3

Vi er i Helsted Børnehus meget åbne for nye ideer, innovation og eksperimenterende tiltag fra den studerende, som kan bidrage til den pædagogiske praksis.

Videns- og færdighedsmål 4

Vi vægter et godt forældresamarbejde i det daglige hvor ideer og tanker inddrages i vores pædagogiske praksis. Vi vægter en aktiv forældrebestyrelse og vi holder forældrearrangementer flere gange om året.

Videns- og færdighedsmål 5

Den studerende deltager i tilrettelæggelse, gennemførelse og Evaluering af den pædagogiske praksis bl.a. via EVA-skemaer. Vi dokumenterer via opslag via tabuler til forældrene.

Videns- og færdighedsmål 6

Undervisning på studiedage.

Relevant litteratur

Der aftales anvendelse af litteratur ift. portofolie med vejleder. 

 

Evaluering

Vejleder og den studerende aftaler sammen, hvordan og hvad der skal arbejdes igennem praktikforløbet på vejledningsmøderne.

Vi tilstræber at afholder 1 times vejledning pr. uge. Den studerende skal lave dagsorden til hvert
møde og er ansvarlig for udbytte af praktikken.

Den studerende er selv ansvarlig for at skrive iagttagelser og reflektioner og andre væsentlige
ting i sin portfolie. Den studerende medbringer sig portfolie til vejledning og inddrager vejlederen i
sine refleksioner.

Organisering af vejledning

Vejleder og den studerende aftaler sammen, hvordan og hvad der skal arbejdes igennem praktikforløbet på vejledningsmøderne.

Vi tilstræber at afholder 1 times vejledning pr. uge. Den studerende skal lave dagsorden til hvert
møde og er ansvarlig for udbytte af praktikken.

Den studerende er selv ansvarlig for at skrive iagttagelser og reflektioner og andre væsentlige
ting i sin portfolie. Den studerende medbringer sig portfolie til vejledning og inddrager vejlederen i
sine refleksioner.

Forventninger til studerende

Forventninger til studerende i Helsted Børnehus – 3. praktikperiode

Vi forventer at du:

  • selv søger oplysninger om ”huset” på vores hjemmeside.
  • tager dig god tid til at besøge os inden du starter i praktikken.
  • til praktikstart har lavet en lille præsentation af dig selv med billede til forældreopslagstavlen.
  • ikke ”gemmer dig i et hjørne” men er synlig i forhold til børn, forældre og personale. Hils på forældrene – hellere tre gange for meget end en gang for lidt.
  • er medansvarlig og loyal overfor institutionens værdigrundlag, politikker, aftaler, opgaver og trufne beslutninger.
  • udviser respekt overfor børn, personale og forældre.
  • er bevidst på egne kompetencer og at du er villig til at samarbejde og engagere dig.
  • er åben og ærlig
  • møder institutionen med åbenhed, nysgerrighed, tør undre dig og stille spørgsmål
  • deltager aktivt i hverdagen i forhold til såvel pædagogiske som praktiske opgaver, deltager i alle relevante møder og arrangementer både i og udenfor institutionens normale åbningstid.
  • under dit faste punkt på personalemødet fortæller om hvad du er optaget af i forhold til dine læringsmål.
  • udviser ansvarlighed for egen uddannelse.
  • udviser ansvarlighed i forhold til pædagogiske opgaver i dagligdagen og selv ”får øje på” pædagogiske opgaver.
  • via handlinger afprøver pædagogisk viden.
  • kan tage ansvar for forskellige pædagogiske opgaver i dagligdagen
  • udviser selvstændig initiativ - Kunne arbejde selvstændigt.
  • kan planlægge, gennemføre, reflektere over samt evaluere aktiviteter eller pædagogiske forløb.
  • er fleksibel – kan åbne og lukke institutionen.
  • Bevidst om din rolle som hhv. studerende/arbejdskraft
  • kan koble teori og praksis.
  • udvikler din egen pædagog faglighed i forhold til det enkelte menneske, institutioner og
    samfundet i øvrigt – dvs. at opnå et helhedssyn.
  • i løbet af praktikperioden opnår at arbejde selvstændigt som pædagog, studerende og arbejdskraft.
  • er åben for at modtage vejledning.
  • forbereder og udarbejder dagsorden til alle planlagte vejledningstimer.
  • giver praktikvejlederen en dagsorden til den kommende vejledning senest dagen før.
  • skriver referat af hver vejledningstime, som vejlederen får en kopi af.
  • er aktivt deltagende i den fælles dialog i vejledningstimerne.
  • er indstillet på at pædagogstudiet er et fuldtidsstudie, hvilket betyder at logbogen og øvrigt.
  • studierelevant arbejde som udgangspunkt skal skrives udenfor normal arbejdstid (gælder
    lønnede praktikker).
  • er medansvarlig for eget udbytte af praktikken.

Den studerendes arbejdsplan

I 3. praktikperiode skal den studerende 32,5 timer i tidsrummet 6.30-16.45. Den studerendes arbejdsplan tilsendes før praktikstart.

Problemer i praktikforløbet

Eventuelle bekymringer og problemer skal tages op på vejledningsmøderne. Kan problematikken
ikke løses her bliver institutionslederen inddraget inden uddannelsesinstitutionen kontaktes.